Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Lietadlová loď Kaga

21. 4. 2009
19. června 1920 byla v japonské loděnici Kawasaki v Kobe slavnostně zahájena stavba mohutné bitevní lodě. Plavidlo bylo pojmenována Kaga podle provincie v prefektuře Ishikawa. Spolu se svým sesterským plavidlem nazvaným Tosa byly budovány v rámci japonského programu 8-8, tedy každých 8 let předat námořnictvu 8 bitevních lodí a 8 bitevních křižníků. Japonci si brzy uvědomili,že jejich ekonomika toto tempo nemůže zvládnout. Proto, i když oficiálně nespokojeni, souhlasili s omezením námořního zbrojení v rámci Washingtonské konference. 
Standartní výtlak obou bitevních lodí měl dosahovat 40000 tun a jejich hlavní výzbroj v podání 10 děl 406mm by z nich činila dosti nebezpečného protivníka. 
Kaga byla sice 17.11. 1921 spuštěna ale další práce byly zastaveny. Po podpisu mezinárodních smluv však byly obě určeny k likvidaci. Jen pro informaci uvedu, že Tosa byla potopena jako cvičný dělostřelecký cíl 9.2.1925. 
Po velkém zemětřesení které v Yokosuce zničilo trup Amagi, však byla Kaga určena k přestavbě na letadlovou loď. Některé i odborné publikace často uvádějí mylnou informaci, že Akagi a Kaga byly sesterské lodě. V 2. divizi letadlových lodí takto operovaly sestry Sorju a Hirju a v 5. divizi také sestry Šókaku a Zujkaku a proto si mnoho lidí myslí, že i Akagi a Kaga v 1. divizi byly sesterskými plavidly. Pravda je však taková, že zatímco Kaga měla být původně bitevní lodí tak Akagi byla stavěna jako bitevní křižník, tedy koncepcí něco úplně odlišného. 
Práce na přestavbě Kagy byly oficiálně obnoveny rozhodnutím z 1.9. 1923 a koncem roku se na lodi začalo pracovat. V březnu 1928 byla loď dokončena a v listopadu téhož roku byla přidělena k 1. divizi letadlových lodí. Při pohledu z dálky měly obě stejnou třípalubovou siluetu, neměly klasický můstek ostrovního typu a nesly stejný počet letadel. Bližší pohled však odhaloval rozdíly v kostrukci a Akagi byla výrazně delší a užší. Největší rozdíl byl v řešení odvodu spalin, Kaga měla dva dlouhé horizontálně položené kouřovody vedené po obou bocích až na záď kde bylo vyústění. Také kvůli nižšímu výkonu turbín byla Kaga pomalejší ( jen 27,5 uzle). 
Stejně jako u Akagi nebylo námořnictvo s konstrukcí spokojeno a proto byla loď od srpna 1933 do listopadu 1935 v loděnici v Sasebu kompetně přestavěna. Dvě spodní letové paluby byly zrušeny a jejich místo zaujal prodloužený hangár, na pravoboku se objevila malá nástavba (Akagi ji měla na levém boku). Byly vyměněny turbíny, výkon se zvedl z 91000 na 127400 koní, rychlost vzrostla o 1 uzel a odvod spalin byl sveden do jednoho výstupu na pravém boku. Loď byla prodloužena o 10 metrů a její délka byla nyní 248,5, šířka 30,48 – 32,5 (údaje se opět liší), ponor 9,5 metrů,standartní výtlak 38200 tun a plný až 43600 tun. Pod hladinou byl trup vybaven protitorpédovými výdutěmi, stejně jako u Akagi bylo nedostatečně vyřešeno horizontální pancéřování. Boční pancíř dosahoval 152 mm, ovšem paluba pouze 38 mm. 
Výzbroj 10 x 200 zůstala zachována. Dvě věže na přídi sice byly odstraněny ale o čtyři děla stejné ráže byly rozšířeny záďové kasematy. 12 děl 120 mm nahradilo 16 nových dvojúčelových děl ráže 127 mm ve dvojhlavňových kompletech. Každá baterie byla vybavena vlastním zaměřovačem. Lehkou protiletadlovou výzbroj tvořilo zprvu 22 později 30 automatických kanónů 25 mm lafetovaných ve dvojicích. Letecký park tvořilo 27 stíhaček A6M2, 27 střemhlavých bombardérů D3A1 a 27 horizontálních bombardérů B5N2. I když byla loď projektována až pro 90 letadel, při svém zániku u Midwaye jich nesla pouze 66. 
Její bojová kariéra byla pestrá. V únoru a březnu 1932 podporovala japonská vojska u Šanghaje, a po rekonstrukci se v srpnu 1937 vrátila do stejné oblasti. Hned 17.8. utrpěla její letadla těžkou porážku, kvůli těžkým povětrnostním podmínkám se palubní bombardéry ztratily stíhacímu doprovodu a po napadení čínskými letouny se z 12 strojů podařilo uniknout jedinému. V letech 1939-40 dochází k úpravám můstky a paluby a v dubnu 1940 je zařazena do stavu 1. divize.Účastní se útoku na Pearl Harbor, bojů v Indickém oceánu a dalších akcí prvního půlroku války. 
Její konec nastává 4.6.1942 u Midwaye. Po dopoledním zásahu čtyřmi půltunovými pumami bombardérů z Enterprise dochází k druhotným výbuchům vlastních torpéd, pum a munice. Kolem 14.10 byla hořící loď ohrožena třemi torpédy ponorky Nautilus. Jedno Kagu zasáhlo ale neexplodovalo. Okolo 19.15 téhož dne se po dvou mohutných explozích vyhořelý vrak potápí. Společně se svou lodí zahynulo asi 800 námořníků. 

 

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář